Firemná identita alebo firemná kultúra je občianskym preukazom každej zdravej firmy alebo organizácie. Hovoria o tom aj iné múdre knižky a učebnice. Keď sa nad týmto tvrdením pozastavíme, prídeme na to, že to nie je iba suchá fráza, ktorá sa usiluje zaplniť miesto v školských osnovách alebo podnikateľských príručkách.
Každý, bez ohľadu na to, či ide o podnikateľa, zamestnanca, študenta alebo kohokoľvek iného si aktívne alebo pasívne buduje svoju identitu, ego, sociálne postavenie, od ktorého neskôr čaká spoločenské uznanie alebo dosiahnutie určitého statusu. S firmou je to tak isto! Firemná identita sa nebuduje zo dňa na deň. Vyvíja sa, má dušu, má cieľ a takisto sa chce dočkať uznania a postavenia na konkurenčne nabitom trhu.
Firemná identita a jej obsah
Firemnú identitu tvoria všetky viditeľné i neviditeľné znaky firmy, dokonca aj tie, o ktorých sa bežne nedelíme s našimi zákazníkmi alebo zamestnancami.
Medzi viditeľné znaky firmy patrí samotný názov firmy, firemné logo (logotyp), ktorý má svoj význam, svoj príbeh, farby, druh písma (fonty), obrázky, piktogramy a podobne. O sile loga sme nedávno písali v článku Šaty robia človeka. Logo robí podnikateľa. Ďalším vonkajším znakom môže byť slogan, motto alebo firemné krédo, dokonca aj firemné farby, ktoré sú použité napríklad v logu alebo sú prezentované v iných firemných smerniciach. Ďalej to môže byť vizitka alebo biznis karta, podpis na konci emailu, hlavičkový papier, korešpondenčné a reklamné obálky, pečiatka, reklamné predmety s potlačou loga alebo vo firemných farbách a ďalšie iné informačné a marketingové materiály firmy.
Neviditeľné alebo vnútorné znaky firemnej identity alebo firemnej kultúry môžu byť napríklad vízia firmy, filozofia, misia, krátkodobé alebo dlhodobé ciele alebo hodnoty, ktoré firma vyznáva alebo sa o nich opiera. Medzi ďalšie takéto znaky tiež patria aj vnútorné podnikové smernice, etický kódex, pracovný poriadok alebo iné dokumenty podniku, v ktorých je ukotvené smerovanie firmy vedúce ku konkrétnemu a žiaducemu cieľu firmy ako celku, ale aj jej členov a partnerov firmy.
Znaky, o ktoré sa bežne nedelíme so zákazníkmi alebo zamestnancami môžu byť napríklad príbeh firmy alebo proces jej založenia, motivácia k jej rozbehnutiu, financovanie a podrobný opis procesu založenia a rozbehnutia firmy. Takisto tu môžeme zaradiť aj príbeh vzniku loga, sloganu a ďalších materiálov. Tieto znaky začínajú byť v móde, pretože príbeh predáva a aj bude predávať.
Vy ešte nemáte firemnú identitu?
Ak ste už začali podnikať, určite máte k dispozícii niektoré z týchto znakov, predovšetkým tie, ktoré sú viditeľné. A ak nemáte ani tie, je najvyšší čas to zmeniť a začať si vybavovať váš (občiansky) „firemný preukaz“. Možno sa stane, že si s tým nebudete vedieť poradiť, no v takom prípade sme tu pre vás, aby sme vám pomohli. Môžete sa na nás spoľahnúť, že vám urobíme „firemný preukaz“ na mieru, podľa vašich požiadaviek a s náležitosťami, ktoré si sami nadiktujete. Stačí nám len stručne vyrozprávať váš príbeh.
O autorovi...
Mgr. Helena Marciňáková
Kreatívna marketérka
„Vy viete čo predať, my vieme ako (sa) predať.“
O autorovi...
Mgr. Helena Marciňáková
Kreatívna marketérka
Milujem marketing! Som tu pre vás aby som vám pomohla vyriešiť vaše marketingové a reklamné otázky.
„Vy viete čo predať, my vieme ako (sa) predať.“