Stretli ste sa už niekedy so slovom copywriting? A viete, kto je to copywriter, copík alebo kopík?
Copywriting je vo všeobecnosti tvorba a písanie reklamných a marketingových textov. Úlohou copywritera je docieliť, aby jeho výsledok – kvalitný text podporil alebo zvýšil predaj výrobkov alebo služieb alebo aby zvýšil renomé určitej firmy, produktu alebo osoby.
Tri oriešky pre copywritera
Popoluška potrebovala, na svoj osobný PR troje šiat. Tá od Walta Diesneyho v nich mala plesové šaty, črievičky a honosný koč. Aj copywriter je v podstate Popoluška, pretože jeho práca je časovo náročná a je doslova „piplačka“.
Tri oriešky pre copywritera sú – dokonalé ovládanie slovenského pravopisu, bohatá slovná zásoba a predovšetkým kreativita. Posledný oriešok je pri písaní textov najtvrdší a teda najdôležitejší, pretože pri copywritingu je nevyhnutnosťou umenie hrania so slovami a písmenami. Jedným z hlavných prvkov umenia copywritingu je headline alebo inak nazývaný titulok či nadpis. Nadpis môžeme prirovnať k známemu Paretovmu pravidlu 80/20, v ktorom 20 % príčin spôsobuje 80 % výsledkov. V našom prípade je dvadsiatka nadpis a osemdesiatka ostatný text. Takže pri písaní akéhokoľvek textu, blogu alebo článku je veľmi dôležité, aby bol nadpis pútavý, chytľavý a jednoduchý (nemal by obsahovať viac ako 5 slov).
Pri písaní reklamných textov platí, že menej je vždy viac (čítaj v blogu Menej je vždy viac! Alebo ako nepreplniť reklamný pútač).
A ako by vlastne mal copywriter písať? Hlavou a srdcom, za pomoci internetu alebo kníh a so zreteľom, aby jeho texty boli hodné ceny, ktorú si pýta.
Čo teraz textovo letí?
Medzi najobľúbenejšie žánre súčasnej žurnalistiky neodmysliteľne patrí blog, ktorý sa pôvodne nazýval weblog. Aj napriek tomu, že nepatrí medzi klasické druhy žurnalistiky, postupne sa stáva fenoménom, z ktorého sa stáva užitočný zdroj názorov, trendov a noviniek, ktoré sú užitočné nielen pre ich čitateľov, ale paradoxne aj pre tradičné médiá. Blog je miesto na webe, na ktorom môžu autori blogu, čiže blogeri uverejňovať svoje názory, postoje alebo skúsenosti k akýmkoľvek témam. Tento žáner je nekonvenčným zdrojom informácií, ktorý je písaný a vnímaný „voľne“ bez tlaku iných médií, politických alebo záujmových skupín. Blogy postupne pridávajú na svojej vážnosti a objektivite, nakoľko sa blogeri vo svojich odbornejších článkoch opierajú aj o fakty, ktoré čerpajú z internetu.
Ďalším fenoménom sú produktové texty a texty na web. Medzi produktové texty môžeme zaradiť tie, ktoré sa uverejňujú najmä na e-shopoch, čiže internetových obchodoch. Tieto texty sa ďalej používajú pri vytváraní letákov, produktových listov, katalógov alebo iných reklamných informačných materiáloch. Texty na web sú neoddeliteľnou súčasťou každej webstránky. Nielen grafika, ale aj texty musia byť na každej webovej stránke a musia mať výpovednú hodnotu. Majú byť stručné, pravdivé, jednoznačné, pútavé a kreatívne. Obidva druhy textov, či už ide o produktové alebo webové, sa ďalej používajú na rôzne marketingové účely, kampane, na sociálne siete a podobne.
Copywriting a jeho ďalšie podoby
PR články sú obľúbeným nástrojom marketingovej komunikácie, ktoré sú určené na ovplyvňovanie verejnej mienky navonok. Public relations (vzťahy s verejnosťou) je v podstate priestor, v ktorej sa nachádzajú naši zákazníci, klienti, partneri a dodávatelia, ale aj široká verejnosť, ktorá nie je našou cieľovou skupinou.
Ostatné formy textov môže byť napríklad newsletter alebo emailové noviny, ktoré môžeme posielať našim zákazníkov na základe harmonogramu a v ktorých sú rôzne informácie o nás, našej firme, produktoch, novinkách, zľavách a akciách. Direct mailing je vhodný na odosielanie oslovovacích listov, či už klasicky poštou alebo e-mailom. Prezentácia Power Point (PPT) je takisto nástroj, ktorý je okrem grafiky nositeľom kvalitných textov, ktoré majú za cieľ upútať poslucháčov, nie ich počas prezentácie uspať. Výborným nástrojom na zviditeľnenie seba alebo firmy môže byť inzercia alebo recenzia. Medzi ďalšie texty, po ktorých je v súčasnosti dopyt patria aj pracovné, školské a odborné texty.
No a v neposlednom rade patrí do sveta copywritingu aj slogan, motto alebo citát, ktorý je takisto veľmi obľúbenou a užitočnou vlastnosťou každého podnikateľa alebo firmy. Do tohto okruhu môžeme takisto zaradiť aj názov firmy, produktu alebo služby či príbeh firmy, značky alebo produktu.
Ak patríte k tým, ktorí chcú byť videní a čítaní a neviete kreatívne písať, oslovte nás. Radi sa staneme vašim dvorným pisálkom! Postaráme sa o kvalitné reklamné, marketingové a iné texty, ktoré vám pomôžu zviditeľniť. To všetko vám ponúkame aj s ohľadom na SEO optimalizáciu (search engine optimization – optimalizácia pre vyhľadávače). Vieme pre vás napísať blogy, produktové texty, texty na web a e-shop, PR články, newslettre, oslovovacie listy, recenzie, inzercie a iné články so SEO optimalizáciou a navyše aj v anglickom a talianskom jazyku. Naše referencie si môžete pozrieť TU alebo v našom portfóliu prác TU.
Nezabudnite, píšeme za uši!
O autorovi...
Mgr. Helena Marciňáková
Kreatívna marketérka
„Vy viete čo predať, my vieme ako (sa) predať.“
O autorovi...
Mgr. Helena Marciňáková
Kreatívna marketérka
Milujem marketing! Som tu pre vás aby som vám pomohla vyriešiť vaše marketingové a reklamné otázky.
„Vy viete čo predať, my vieme ako (sa) predať.“